Świetna kondycja i zdrowe ciało - trening interwałowy

2022-08-08
Świetna kondycja i zdrowe ciało - trening interwałowy

Świetna kondycja i zdrowe ciało - czyli o efektywności interwałów

Czym jest trening interwałowy?

Trening interwałowy (znany również jako HIIT) polega na naprzemiennym wykonywaniu ćwiczeń o bardzo wysokiej, jak i niskiej intensywności. Co ważne, przerwy
w interwałach są dość krótkie, a wszystko po to, by tętno nie mogło się w pełni uregulować i powrócić do pierwotnego stanu. Niemożność redukcji zmęczenia w 100%
jest w tym wypadku kluczowa, bo to właśnie dzięki temu spalamy najwięcej kalorii - w połączeniu ze zdrową dietą efekty są widoczne już po miesiącu.

Coś więcej o efektach..

Interwały są uznawane za jedne z najbardziej owocnych treningów. Dlaczego? Ponieważ oprócz dobroczynnego działania w kwestii wydolności krążeniowo - oddechowej oraz kondycji, w szybkim czasie wyszczuplają, wzmacniają i ujędrniają naszą sylwetkę. HIIT angażuje bowiem wszystkie partie naszego ciała, co jest gwarancją niemal ekspresowego sukcesu. Należy wspomnieć także o tym, iż po skończonym treningu następuje niesamowity wzrost endorfin - zmęczenie ustaje, a my stajemy się - wbrew pozorom - pełni energii i dobrego nastawienia :)

Czy ciężka praca popłaca? 

Niewątpliwie tak! Trening interwałowy w mgnieniu oka spala ogromną ilość kalorii. Co za tym idzie? Pomimo skończonego treningu, nie kończy się spalanie tkanki
tłuszczowej, gdyż metabolizm pracuje na najwyższych obrotach. Zdaniem naukowców, dwudziestominutowy, intensywny interwał spala podobną liczbę kalorii co godzinny
aerobik. HIIT jest zatem nie tylko świetnym wyborem, gdy zastanawiamy się jak zrzucić niechciane kilogramy, ale także wtedy, gdy jesteśmy zapracowani i trudno znaleźć nam czas na trening, który faktycznie przyniesie widoczne rezultaty.

Kluczowa zasada

Pierwszorzędnym i zdecydowanie najważniejszym elementem każdego interwału jest... Rozgrzewka - często pomijana i uznawana za bezsensowną. Nic bardziej mylnego! To dzięki niej unikamy potencjalnych kontuzji i urazów, ponieważ przygotowujemy nasze ciało do sporego wysiłku fizycznego.
Kolejnym, nieodłącznym aspektem tego typu treningu jest rozciąganie - w postaci yogi, czy stretchingu. Pomijając ten końcowy etap, następnego dnia możemy obudzić się z bardzo silnie odczuwanymi zakwasami i spięciami w całym ciele. Warto unikać tego typu "niedociągnięć", by nie zrobić sobie krzywdy w trakcie, jak i po skończonym
treningu.

O co warto zadbać decydując się na tę formę aktywności?

Jak powszechnie wiadomo, bezpieczeństwo jest fundamentem każdego sportu. Z tego właśnie powodu dobrym pomysłem będzie zaopatrzenie się w matę antypoślizgową, która bez wątpienia ułatwi nam wykonywanie wielu ćwiczeń. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że faktycznie jej potrzebujemy, dopóki podczas wyrzutu nóg w tył (bądź jakiegokolwiek innego ćwiczenia) nasze stopy ślizgają się, czy rozjeżdżają na boki, co oczywiście utrudnia gimnastykę i dodatkowo nas rozprasza. To z kolei sprawia, że wiele pozycji wykonujemy niedokładnie, przez co nie dostrzegamy pożądanych efektów. Ponadto, mata minimalizuje ryzyko wystąpienia obrażeń oraz urazów mechanicznych - zapewnia pełen komfort podczas wszelkich aktywności fizycznych.

Czy odpowiedni strój ma znaczenie?

Oczywiście, i to niebagatelne! Wygodny, dopasowany do naszych potrzeb strój to podstawa. Warto zwrócić szczególną uwagę na materiał, z jakiego wykonana została odzież oraz obuwie. Tkanina powinna być elastyczna, przewiewna i przylegająca do naszego ciała. Wielu z nas lekceważy tego typu zalecenia i zakłada losowe ubrania wyjęte z szafy. Później jednak, w połowie treningu rezygnujemy z niego, przez dyskomfort wywołany na przykład nieoddychającym materiałem. Dlatego właśnie tak ważne jest dopasowanie odpowiedniego stroju, szczególnie w treningach o wysokiej intensywności. Dla kobiet świetnie sprawdzą się elastyczne staniki bądź topy, które dobrze odprowadzają pot, oraz przylegające legginsy. Dla mężczyzn zalecamy bezrękawniki, klasyczne t-shirty oraz luźne szorty. Wygoda - oprócz dobrego nastawienia - jest kluczem do sukcesu w kwestii sportu. Z tej właśnie przyczyny powinniśmy też zastanowić się, jakie obuwie będzie dla nas komfortowe. Jest to bardzo istotna kwestia
- pierwotną funkcją adidasów jest amortyzacja (podczas wyskoków na przykład), dlatego najkorzystniejszym wyborem będą buty z miękką platformą - dzięki nim unikniemy ewentualnych otarć, na które jesteśmy narażeni w trakcie treningu.

Zachęcamy do zakupu maty, odzieży, jak i obuwia w naszym sklepie internetowym oraz stacjonarnym :)

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel